«طوفان الاقصی» به محو صهیونیسم منجر می‌شود؟-راهبرد معاصر
گزارش «ایندیپندنت»؛

«طوفان الاقصی» به محو صهیونیسم منجر می‌شود؟

یک سال پس از مرگبارترین حمله مقاومت فلسطین به صهیونیست‌ها، درگیری غیرقابل تصوری در سراسر غرب آسیا رخ داده است و انتظار می‌رود رژیم صهیونیستی را وارد باتلاقی کند که به طور بالقوه به پایان آن منجر شود.
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 14 October 2024

تداوم «طوفان الاقصی» به محو صهیونیسم منجر می‌شود؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یک سال پس از حملات حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر 2023، اقدامات تلافی جویانه مستمر این رژیم نتوانسته آینده اش را تثبیت کند، وارد وضعیت «محاصره» شده است و در آستانه بحران موجودیت قرار دارد.
 
درگیری غیرقابل تصور و بی‌سابقه‌ای در سراسر خاورمیانه رخ داده است و انتظار می رود باعث شود اسرائیل همچون سال ها پیش به «رژیمی محاصره شده» تبدیل شود. جنگ های فرسایشی ای که اسرائیل در غزه و جنوب لبنان به راه انداخته است، عواقب وخیمی دارد؛ درگیری هایی که به نظر می آید از هفتم اکتبر به طور مداوم در حال گسترش است و تصور هرگونه راه حلی را غیرممکن می کند. در واقع طولانی ترین جنگی که اسرائیل تا به حال انجام داده، در حال تبدیل شدن به روندی روزمره و طبیعی است.
 

از سال 1948 گزینه تهدید موجودیت مقابل اسرائیل قرار گرفته است و دشمنان مرگبار آن اکنون ایران، حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن هستند


جامعه اسرائیل، فلسطینیان و همسایگان عرب آنها تا چه زمانی می توانند این عادی بودن را تحمل کنند؟ ثابت شد توافق ابراهیم ( توافق صلح جایگزین دونالد ترامپ که سال 2020 روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی را عادی کرد) ثابت شد «طلوع کاذب» است. دور زدن فلسطینیان برای ترویج عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کورهای خاورمیانه، حماس را تشویق کرد در این فرآیند اخلال ایجاد کند. 
 


در همین حال، در ذهن شهرک نشینان اسرائیل (که بیش از هر زمان دیگری به موازنه قدرت سیاسی نزدیکتر است) خیالات تشکیل کشوری با اکثریت یهودی «از بحر تا نهر»  نزدیکتر از همیشه به نظر می آمد. حمله خونین هفتم اکتبر و پاسخ نظامی مستمر اسرائیل تاکنون، همه چیز را تحت تأثیر قرار داده، هر شانسی را برای نزدیکی عمیق‌تر در منطقه از بین برده و حتی عادی سازی روابط با مصر و اردن را تهدید کرده است. به گفته وزیر امور خارجه اردن، گسیل شدن آوارگان فلسطینی به این کشور در حکم «اعلان جنگ» از سوی اسرائیل تلقی خواهد شد.
 
نادیده گرفتن عبرت های تاریخ ممکن است به تقلید کورکورانه از گذشته منجر شود. حتی اگر دو طرف بر سر آتش بسی به توافق دست یابند که اوضاع غزه را آرام کند، نکبتی جدید، هر چند تحریک کننده باشد، ممکن است فلسطینیان را به تلاش برای بین المللی کردن درگیری سوق دهد؛ همانطور که سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در دهه 1960 انجام داد. ربودن هواپیماها و کشاندن مناقشه اعراب و اسرائیل به متحدان اروپایی و آمریکایی اسرائیل در آن زمان نتیجه معکوس داشت؛ اما آیا مردم از تاریخ درس می گیرند؟
 
از سال 1948 گزینه تهدید موجودیت مقابل اسرائیل قرار گرفته است و دشمنان مرگبار آن اکنون ایران، حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن هستند که می توانند با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به این رژیم حمله کنند. هرگونه حمله به اسرائیل می تواند اقتصاد این کشور را فلج کند، تجارت و گردشگری را از بین ببرد و باعث مهاجرت یهودیان شود. در 24 ماه گذشته تا ماه می بیش از 60 هزار اسرائیلی مهاجرت کردند که نشان دهنده افزایش تقریبی 25 درصدی نسبت به آخرین آمار مهاجرت است.
 
برای چندین دهه، اعراب گفته اند اسرائیل رژیمی موقت مانند پادشاهی دولت های صلیبی هزار سال پیش آنجا خواهد بود. وقتی کمک های خارجی خشک شد، دولت های صلیبی فروپاشیدند. اگر جوانان آمریکایی و اروپایی از اسرائیل منزوی شوند، حمایت نظامی که کشورهایشان برای آن ها ارائه می کنند نیز کم رنگ و موجودیت اسرائیل تهدید خواهد شد. این مقایسه برای اسرائیلی ها به شدت تهدید آمیز است.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

چگونه ایران معادله جنگ منطقه‌ای را به هم زد؟

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

اتفاق معنادار نبرد مقاومت با ارتش صهیونیستی